Προγραμματισμός


Εισαγωγή στο blog
Αυτό το blog δημιουργήθηκε καθαρά και μόνο για εκπαιδευτικούς λόγους. Αν έχετε απορίες μην διστάσετε να γράψετε σχόλιο. Θα απαντιέται άμεσα.
Εισαγωγή στον προγραμματισμό
Προγραμματισμός ονομάζεται η διαδικασία με την οποία δημιουργούμε προγράμματα που λένε τι να κάνουν διάφορες ηλεκτρικές συσκευές (πχ. πλυντήριο, η/υ, κτλ.). Αυτά τα προγράμματα αποτελούνται από εντολές (πχ. η εντολή cout << "Hello world1" λέει στον μεταγλωττιστή να εμφανίσει τη γραμμή Hello world). Ο μεταγλωττιστής είναι ένα εργαλείο που μετατρέπει τον πηγαίο κώδικα ενός προγράμματος σε γλώσσα μηχανής (0 και 1, γλώσσα του η/υ). Το σύνολο  των εντολών ενός προγράμματος αποτελούν τον πηγαίο κώδικα (η κώδικα) αυτού του προγράμματος.
Γλώσσες προγραμματισμού και c++
Για να δημιουργήσουμε ένα πρόγραμμα πρέπει να γνωρίζουμε μια γλώσσα προγραμματισμού. Κάθε γλώσσα προγραμματισμού έχει διαφορετική σύνταξη (γραφή εντολών). Υπάρχουν χιλιάδες γλώσσες προγραμματισμού. Εμείς θα μάθουμε σε αυτό το blog τη γλώσσα προγραμματισμού c++.
Ιστορία των η/υ
Όταν πρωτοεμφανίστηκαν οι η/υ, έπρεπε να προγραμματιστούν, ώστε να λειτουργούν σωστά. Γι' αυτό εμφανίστηκαν οι πρώτες γλώσσες προγραμματισμού. Ονομάστηκαν γλώσσες μηχανήςγλώσσες χαμηλού επιπέδου). Οι εντολές των γλωσσών μηχανής αποτελούνταν από 0 και 1 (γλώσσα των η/υ). Αλλά επειδή ήταν δύσκολες στην δημιουργία, ανάγνωση, επεξεργασία και αποσφαλμάτωση (εξακρίβωση των σφαλμάτων-δείτε παρακάτω), δημιουργήθηκαν οι γλώσσες assembly. Οι εντολές των γλωσσών assembly, αποτελούνταν από λέξεις (πχ. add). Αλλά και αυτές ήταν δύσκολες γλώσσες. Γι' αυτό δημιουργήθηκαν οι σημερινές γλώσσες (γλώσσες υψηλού επιπέδου). Οι εντολές τους είναι ολοκληρωμένες (όπως η add5 = add5 + 5).
Σφάλματα
Όταν γράφετε προγράμματα, υπάρχει πιθανότητα να κάνετε λάθος. Τα λάθη ονομάζονται σφάλματα. Τα σφάλματα χωρίζονται σε 3 κατηγορίες: συντακτικά, μεταγλώττισης και λογικά. Τα συντακτικά σφάλματα εμφανίζονται όταν κάνετε λάθος στη σύνταξη (γραφή) του προγράμματός σας. Τα σφάλματα μεταγλώττισης εμφανίζονται όταν εμφανίζεται το λάθος κατά τη μεταγλώττιση (μετατροπή σε εκτελέσιμο πρόγραμμα) του προγράμματός σας. Τα λογικά σφάλματα εμφανίζονται κατά την εκτέλεση του προγράμματός σας.

Άσκηση: αναφέρεται και εξηγήστε το κάθε είδος σφάλματος.
Επιλογή μεταγλωττιστή
Για να μπορέσετε να γράψετε, να δημιουργήσετε και να τρέξετε τα προγράμματά σας πρέπει να αποκτήσετε ένα ειδικό πρόγραμμα που ονομάζεται μεταγλωττιστής (compiler). Εγώ θα σας πρότεινα να κατεβάσετε τον Microsoft Visual studio 2010. Ο express edition είναι δωρεάν, ενώ οι υπόλοιποι δωρεάν για ένα χρονικό διάστημα και μετά πρέπει να τους αγοράσετε.
Μερικοί μεταγλωττιστές:
Microsoft Visual C++ 2010 express : http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/visual-cpp-express (αυτό που χρησιμοποιώ)
Dev-C++ : http://www.bloodshed.net/devcpp.html
Code::Blocks : http://www.codeblocks.org/

Για περισσότερους μεταγλωττιστές ανατρέξτε στην ιστοσελίδα http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_compilers#C.2B.2B_compilers

Πρώτο πρόγραμμα: Εξαγωγή μιας γραμμής κειμένου στην οθόνη
Το πρώτο πρόγραμμά μας θα εξάγει (θα εμφανίζει) μαι γραμμή κειμένου (όπως η "Geia sou") στη οθόνη. Συγκεκριμένα, θα εμφανίσει την πρόταση 'hello world!'. Το hello world χρησιμοποιείτε σε πολλές γλώσσες προγραμματισμού σαν πρώτο πρόγραμμα.
  1 //εξάγει μια γραμμή κειμένου
  2 #include <iostream>
  3 using namespace std;
  4
  5 int main ( )
  6 {
  7 cout << "Ηello world!" << endl;
  8
  9 return 0;
10 }
Αποτέλεσμα:
Hello world!

Επεξήγηση προγράμματος
Η 1η  γραμμή είναι σχόλιο. Τα σχόλια που ξεκινούν με το ζεύγος χαρακτήρων // και ονομάζονται σχόλια γραμμής.
Η 2η γραμμή είναι μια εντολή προεπεξεργαστή. Λέει στο μεταγλωττιστή να συμπεριλάβει (include) ένα αρχείο (το iostream) στο πρόγραμμά μας. Το iostream περιέχει τα cout και endl. Αν τα χρησιμοποιήσουμε χωρίς να συμπεριλάβουμε το iostream, προκαλείτε σφάλμα μεταγλώττισης. ένα header αρχείο που ονομάζεται iostream και χωρίς αυτό δε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα cout και endl. Προκαλείτε σφάλμα μεταγλώττισης. Όσες εντολές ξεκινούν με το # ονομάζονται εντολές προεπεξεργαστή. ΠΡΟΣΟΧΉ: Δεν βάζουμε ελληνικά ερωτηματικά (;) σε εντολές προεπεξεργαστή. Εμφανίζεται σφάλμα.
Η 3η γραμμή χρησιμοποιείτε για να μπορούμε να χρησιμοποιήτε (using) τον χώρο ονομάτων (namespace) std. Το std είναι ένας χώρος ονομάτων (θα εξηγήσουμε την σημασία του αργότερα) που περιέχει τα cout και endl. Αν τα χρησιμοποιήσουμε δίχως αυτή την εντολή, προκαλείτε σφάλμα μεταγλώττισης. Ακολουθεί ελληνικό ερωτηματικό.
Η 4η γραμμή είναι κενή. Χρησιμοποιούμε κενές γραμμές για να κάνουμε τα προγράμματά μας πιο ευανάγνωστα.
Η 5η γραμμή είναι μια συνάρτηση. Όλες οι συναρτήσεις πρέπει να έχουν το ζεύγος χαρακτήρων ( και )  . Από τη συνάρτηση main ( ) αρχίζει η εκτέλεση του προγράμματος. Σε επόμενα προγράμματα θα χρησιμοποιήσουμε περισσότερες συναρτήσεις που εκτελούν διάφορες εργασίες.
Οι γραμμές 6 και 10 ξεκινούν την εκτέλεση της main και την τερματίζουν αντίστοιχα.
Η 7η γραμμή λέει το μεταγλωττιστή να εξάγει την πρόταση "hello world!". Για να εξάγουμε κείμενο στο πρόγραμμά μας, χρησιμοποιούμε το stream εξόδου cout (περιέχεται στο αρχείο iostream). Για να εξάγουμε κείμενο χρησιμοποιούμε την εξής σύνταξη : cout << "μήνυμα"; (το Ελληνικό ερωτηματικό είναι υποχρεωτικό). Προσοχή: χρησιμοποιούμε τα κενά για σαφήνεια. Αλλά αν αφήσουμε κενά μέσα στο ζεύγος χαρακτήρων ", εξάγονται στην εκτέλεση του προγράμματος .Το endl αναγκάζει τον κέρσορα να μεταφερθεί στην αρχή της επόμενης γραμμής.
Η 8η γραμμή είναι κενή.
Η 9η γραμμή λέει στο μεταγλωττιστή ότι το πρόγραμμα τερματίστηκε επιτυχής (με επιτυχία). Αγνοήστε προς το παρόν αυτή την εντολή. Είναι προαιρετική για την συνάρτηση main.

Ασκήσεις:
1. Εξάγεται μια δικιά σας γραμμή κειμένου.
2. Εκτυπώστε το εξής: "Καλώς ορίσατε στο πρόγραμμά μου. Είμαι ένας νέος προγραμματιστής και μαθαίνω c++. Μαθαίνω ακόμη τα βασικά πράγματα του προγραμματισμού."
3. Εκτυπώστε το παραπάνω κείμενο με αρκετές γραμμές. Χρησιμοποιήστε το endl.
4. Εκτυπώστε το παραπάνω κείμενο με αρκετές εντολές (πχ. cout << "Hel" << "lo " << "World" << "!").
5. Εκτυπώστε τα εξής:
α. *                                                             β.*****                                γ. ****
   **                                                               *****                                    *     *
  ***                                                              *****                                    *
 ****                                                             *****                                    *
Χαρακτήρες διαφυγής: εισαγωγή
Σε αυτή την ενότητα θα κάνουμε μια εισαγωγή στους χαρακτήρες διαφυγής. Έχουμε μάθει ότι για να μεταφέρουμε τον κέρσορα στην επόμενη γραμμή, χρησιμοποιούμε το endl. Ένας άλλος τρόπος για να αλλάξουμε γραμμή είναι να χρησιμοποιήσουμε τον χαρακτήρα (διαφυγής) αλλαγής γραμμής '\n' (newline). Δείτε το ακόλουθο παράδειγμα:
1. #include <iostream> //χρησιμοποιήτε για τα cout και endl
2. #include <cstlib> /*χρησιμοποιήτε για το system ("εντολή")*\
3.
4. int main ()
5. {
6.     cout << "Σε αυτή την\n ενότητα θα κάνουμε μια εισαγωγή στους χαρακτήρες διαφυγής. Έχουμε\n  7.     cout << "μάθει ότι για να μεταφέρουμε τον κέρσορα στην επόμενη γραμμή, χρησιμοποιούμε το"    8.     cout << "endl.\nΈνας\n άλλος τρόπος για να αλλάξουμε γραμμή είναι\n να χρησιμοποιήσουμε τον     9      cout << "χαρακτήρα.\n" //εκτυπώνει (εξάγει) πολλές γραμμές κειμένου
10.   
11.   system ("pause"); //εκτυπώνει το μήνυμα 'Πιέστε ένα πλήκτρο για συνέχεια...'
12.   return 0; //επιτυχής τερματισμός του προγράμματος
13.}

Αποτέλεσμα:
Σε αυτή την
 ενότητα θα κάνουμε μια εισαγωγή στους χαρακτήρες διαφυγής. Έχουμε
μάθει ότι για να μεταφέρουμε τον κέρσορα στην αρχή της επόμενης γραμμής, χρησιμοποιούμε το endl. 
Ένας
άλλος τρόπος για να αλλάξουμε γραμμή είναι
 να χρησιμοποιήσουμε τον χαρακτήρα 
Πιέστε ένα πλήκτρο για συνέχεια...

Επεξήγηση προγράμματος
Χρησιμοποιούμε το \n γα να αλλάξουμε γραμμή. Όταν θέλουμε να αλλάξουμε γραμμή, το βάζουμε εκεί που θέλουμε να αλλάξουμε γραμμή (μέσα στο ζεύγος χαρακτήρων '"). Δεν εξάγεται στην οθόνη. Στη γραμμή 2 χρησιμοποιούμε ένα άλλο είδος σχολίων. Αυτά ξεκινούν με το ζεύγος χαρακτήρων \* και τερματίζουν με το */. Αυτό το είδος σχολίων μπορεί επιτρέπει να γράφουμε σχόλια σε πολλές γραμμές.
Πχ. \*Αυτό είναι
       ένα σχόλιο/*
Η γραμμή 11 χρησιμοποιεί την εντολή pause από τη γραμμή εντολών (cmd), την οποία θα μάθετε αργότερα. Εκτυπώνει το μήνυμα 'Πιέστε ένα πλήκτρο για συνέχεια...'.  Πατάμε ένα οποιοδήποτε πλήκτρο και έπειτα εκτελούνται οι επόμενες εντολές στο πρόγραμμά μας (στην περίπτωσή μας, τερματίζει η λειτουργία του προγράμματός). Για να χρησιμοποιούμε εντολές system, πρέπει να συμπεριλάβουμε το αρχείο cstdlib (γραμμή 2).
Στις γραμμές 6-12 (κώδικα της συνάρτησης main), χρησιμοποιούμε εσοχές για λόγους αναγνωσιμότητας. Για να δημιουργήσουμε εσοχές χρησιμοποιούμε το πλήκτρο Tab. Εκτός αν θέλυμε να δημιουργούμε δικές μας εσοχές με 3 κενά διαστήματα.

Άσκηση: Εκτυπώστε το παραπάνω κείμενο με εντολές endl.

Το επόμενο παράδειγμά μας θα μάθουμε για το χαρακτήρα (διαφυγής) στηλοθέτη \t (tab). Δείτε το παρακάτω πρόγραμμα:
 1. #include <iostream>
 2. #include <cstdlib>
 3. using namespace std;
 4.
 5. int main ()
 6. {
 7.     cout << "1\t2\t3\t4\t5" << endl; \\εκτυπώνει το 1   2   3   4   5 (\t = 3 κενά διαστήματα)
 8.  
 9.     system ("pause");
10.    return 0;
11.}

Αποτέλεσμα:
1   2   3   4   5
Πιέστε ένα πλήκτρο για συνέχεια...

Επεξήγηση προγράμματος
Η γραμμή 7 εκτυπώνει τους αριθμούς από το 1 ως το 5, διαχωρισμένους από στηλοθέτες. Ο στηλοθέτης αποτελείτε συνήθως από 3 κενά διαστήματα.

Άσκηση εξάγεται το εξής 10 στηλωθέτης 100...στηλωθέτης 100.000

Άσκηση: εξηγήστε τη σημασία των cout, endl, \n και \t.
Αριθμητική και μεταβλητές
Σε αυτή την ενότητα θα μάθετε για την αριθμητική στη c++ και τις μεταβλητές. Οι μεταβλητές είναι τιμές αποθηκευμένες στη μνήμη του η/υ. Μόλις τερματίζει η λειτουργία του προγράμματος, οι μεταβλητές του διαγράφονται.
 1. #include <iostream>
 2. #include <cstdlib>
 3. using namespace std;
 4. int main ()
 5. {
 6.    int a = 15;
 7.    int b = 12;
 8.    int c = 17;
 9.    int apotelesma = a + b + c;
 10.  
 11.  cout << "Το αποτέλεσμα των παραπάνω αριθμών είναι:" << apotelesma << endl;
 12.  
 13.  system ("pause");
 14.  return 0;
 15.  }

Αποτέλεσμα:
Το αποτέλεσμα των παραπάνω αριθμών είναι:44
Πιέστε ένα πλήκτρο για συνέχεια...

Επεξήγηση προγράμματος
Στις γραμμές 6, 7 και 8 δηλώνουμε (δημιουργούμε) τις μεταβλητές a, b, c που αρχικοποιούνται (δίνουμε αρχική τιμή) σε 15, 12 και 17, αντίστοιχα. Για να δηλώσουμε μια μεταβλητή χρησιμοποιούμε τον εξής παράδειγμα: τύπος δεδομένων αναγνωριστικό = αρχική τιμή.
Ο τύπος δεδομένων μας δείχνει τι τιμή αποθηκεύει στη μνήμη η μεταβλητή (ακέραια, δεκαδική κτλ.). Το αναγνωριστικό είναι το όνομα της μεταβλητής. Η αρχική τιμή είναι προαιρετική. Θα δείτε αργότερα πως ορισμένες μεταβλητές δεν αρχικοποιούνται (δεν παίρνουν αρχική τιμή).
Για να αποθηκεύσουμε ακέραιες μεταβλητές (μόνο), χρησιμοποιούμε τον τύπο δεδομένων int (συντομογραφία του intenger- ακέραιος). Αν χρησιμοποιήσουμε διαφορετική τιμή σε έναν τύπο δεδομένων προκαλείτε λογικό σφάλμα.
Η γραμμή 9 δηλώνει την μεταβλητή apotelesma και την αρχικοποιεί σε 44 (το άθροισμα των μεταβλητών a, b, c). Πρώτα εκτελείτε η πρόσθεση a + b, μετά προστίθεται στο σύνολο και ο αριθμός c. Αυτό σημαίνει ότι η προσεταιριστικότητα προσθέσεως είναι από τα αριστερά στα δεξιά.Τέλος εκχωρούνται (δίνουν το αποτέλεσμά τους) στην μεταβλητή apotelesma. Για την εκχώρηση, χρησιμοποιούμε το =. Η προσεταιριστικότητα της εκχώρησης είναι από τα δεξιά προς τα αριστερά. Για παράδειγμα, στην εντολή a = b = c = 19, η τιμή 19 εκχωρείτε στη c, η οποία με της εκχωρείτε στην β και έπειτα, η b εκχωρείτε στην a. Τα κενά ανάμεσα στους αριθμούς και τα + και το =, είναι για λόγους αναγνωσιμότητας.
Η γραμμή 11 εξάγει την πρόταση 'Το αποτέλεσμα των παραπάνω αριθμών είναι:' ακολουθούμενου από την τιμή της μεταβλητής apotelesma.

Κάποια επιπλέον πράγματά
Στην c++ τα σύμβολα (όπως τα +, - κτλ.) ονομάζονται τελεστές. Στην πορεία θα μαθαίνεται για τους τελεστές. Μια λίστα των τελεστών είναι η παρακάτω:
τελεστής                                   προσεταιριστικότητα                          παράδειγμα
()                                               αριστερά --> δεξιά                             (a + b - c) / d;
*, /,, %                                      αριστερά --> δεξιά                             5 * 2 = 10, 39 / 5 = 7, 12 % 5 = 2
+, -                                            αριστερά --> δεξιά                             28 + 4 = 32, 39 - 12 = 27
=                                                δεξιά --> αριστερά                             a = b = c = 19;
Ο τελεστής - είναι για την αφαίρεση. Ο τελεστής * είναι για τον πολλαπλασιασμό. Ο τελεστής / είναι για την διαίρεση. Ο τελεστής % είναι για το υπόλοιπο διαίρεσης. Για παράδειγμα στην πράξη 125 / 10 πέρνουμε πηλίκο 12 (το αποτέλεσμα) και υπόλοιπο 5 (αποτέλεσμα, αν ήταν 125 % 10). Καθώς επίσης το ζεύγος τελεστών ( και ) για να περικλείουν παρενθέσεις. Η σειρά με την οποία εκτελούνται οι τελεστές σε μια παράσταση, ονομάζεται προτεραιότητα τελεστών. Στην παραπάνω λίστα, υψηλότερη προτεραιότητα έχουν οι παρενθέσεις και έπειτα όσο κατεβαίνουμε,
χαμηλώνει η προτεραιότητα, με χαμηλότερη προτεραιότητα να έχει ο τελεστής εκχώρησης (όσο προχωράμε θα συναντούμε και άλλους τελεστές). Οι πράξεις μέσα στις παρενθέσεις εκτελούνται με την ίδια προτεραιότητα. Για παράδειγμα δείτε την ακόλουθη παράσταση:
int a = 15 * 8 + 12 / 2 * 3 (σύνολο 168)
       5      1     4     2    3
Οι αριθμοί κάτω από την παράσταση, υποδεικνύουν την σειρά με την οποία θα εκτελεστούν οι πράξεις.

Ασκήσεις:
1. Χρησιμοποιήστε προγράμματα που θα εξάγουν δικούς σας αριθμούς για τις πράξεις αφαίρεσης, πολλαπλασιασμού, διαίρεσης και υπολοίπου διαίρεσης. Έπειτα εκτυπώστε τα αποτελέσματα.
2. Δημιουργήστε ένα πρόγραμμα που θα εκτυπώνει το αποτέλεσμα της μεταβλητής με αρχική τιμή την παράσταση (15 * 3 / 2 % 10 * 43 -165 % 8) * (18 / 4 * 9 - 10 -15 + 12 / 2 / 2 / 2) % 5 - 1000 και εκχωρήστε το στις μεταβλητές b, c και d.
Εισαγωγή δεδομένων από το πληκτρολόγιο
Η c++ μας δίνει την δυνατότητα να εισάγουμε δεδομένα από το πληκτρολόγιο. Για να το πετύχουμε, χρησιμοποιούμε το stream εισόδου cin. Μπορούμε να εισάγουμε μόνο τιμές μεταβλητών. Δεν χρειάζεται να αρχικοποιήσουμε τις μεταβλητές για είσοδο.
Δείτε το ακόλουθο πρόγραμμα:
 1. #include <iostream> //Χρησιμοποιείται επίσης και για το cin
 2. #include <cstdlib>
 3. using namespace std;
 4.  
 5. int main ()
 6. {
 7.    cout << "Εισάγετε έναν αριθμό:";
 8.    int a; //Δηλώνει την μη  αρχικοποιημένη μεταβλητή a
 9.    cin >> a; //Προτρέπει τον χρήστη να εισάγει τη μεταβλητή a
10.   
11.   cout << "\nΕισάγετε έναν δεύτερο αριθμό:";
12.   int b; //Δηλώνει την μη  αρχικοποιημένη μεταβλητή b
13.   cin >> b; //Προτρέπει τον χρήστη να εισάγει τη μεταβλητή b
14.   
15.   cout << "Το άθροισμά τους είναι:" << a + b << endl; /*Μπορούσαμε να δηλώσουμε μια μεταβλητή a8roisma που θα αρχικοποιήτε σε a + b (int a8roisma = a + b;)
16.   
17.   system ("pause");
18.   return 0;
19.}

Αποτέλεσμα:
Εισάγετε έναν αριθμό:32
Εισάγετε έναν δεύτερο αριθμό:32
Το άθροισμά τους είναι 64
Πιέστε ένα πλήκτρο για συνέχεια

Επεξήγηση προγράμματος
Αυτό το πρόγραμμα ζητά (προτρέπει τον) από τον χρήστη να εισάγει 2 αριθμούς, τους αθροίζει και  έπειτα εκτυπώνει το άθροισμά τους. Στο αποτέλεσμα του προγράμματος, τα δεδομένα που εισάγονται, θα είναι μαυρισμένα. Για να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε το cin, θα πρέπει να συμπεριλάβουμε το αρχείο iostream. Τα αρχεία iostream και cstdlib αποτελούν τη στάνταρ βιβλιοθήκη της c++ (std). Στην πορεία, θα συναντούμε και άλλα αρχεία της στάνταρ βιβλιοθήκης. Συνήθως όταν χρειάζεται να συμπεριλάβουμε αρχεία από την στάνταρ βιβλιοθήκη, χρησιμοποιούμε την εντολή #include <αρχείοStd>. Θα μάθουμε στην πορεία και ένα άλλο είδος εντολής συμπερίληψης αρχείων.
Η γραμμή 7 εκτυπώνει το "Εισάγετε έναν αριθμό:", η γραμμή 8 δηλώνει τη μη αρχικοποιημένη μεταβλητή a, που θα χρησιμοποιηθεί για την είσοδο του πρώτου αριθμού. Και η γραμμή 9 προτρέπει τον χρήστη να εισάγει τη μεταβλητή a. Για να προτρέψουμε τον χρήστη να εισάγει τιμές, χρησιμοποιούμε το εξής: cin >> τιμή. Μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε επίσης το εξής:
int a, b;
cout << "Εισάγεται 2 αριθμούς:";
cin >> a >> b;
Παρατηρείστε ότι μπορούμε να δηλώσουμε μεταβλητές του ίδιου τύπου στην ίδια γραμμή (χωριζόμενες με κόμμα). Τα κενά αγνοούνται από το μεταγλωττιστή. Επίσης, μπορούμε να προτρέψουμε τον χρήστη να εισάγει περισσότερες τιμές στην ίδια γραμμή, χρησιμοποιώντας το εξής:
cin >> μεταβλητή 1 >> μεταβλητή 2 >> μεταβλητή ν;
Και επίσης στις γραμμές 11-13, εξάγουμε το μήνυμα ΄Εισάγετε έναν δεύτερο αριθμό:΄, δήλωση και εισαγωγή της b, αντίστοιχα.
Η γραμμή 15 εξάγει το άθροισμα των 2 εισαγόμενων αριθμών.

Κάποια επιπλέον πράγματα
Στην c++, τα κενά διαστήματα, οι κενές γραμμές και οι κενοί στηλοθέτες, αγνοούνται από τον μεταγλωττιστή. Ωστόσο, εάν αφήσουμε κενό διάστημα ανάμεσα στα " και ", εξάγεται στην οθόνη. Αν στα " και ", αφήσουμε γραμμή, προκαλείτε συντακτικό σφάλμα. Επιπλέον, η c++, κάνει διάκριση πεζών-κεφαλαίων. Δηλαδή, οι μεταβλητές int a; και int A; είναι διαφορετικές μεταξύ τους.

Ασκήσεις:
1. Αναφέρετε τι κάνει η κάθε εντολή:
α. cout << a << b << c;
β. cout << 15 + 7 << endl;
γ. cin >> a >> b;
δ. int a, b, c;
ε. c = b / 2;
στ. d = c * (b + a) % 5;
2. Γράψτε ένα πρόγραμμα που θα προτρέπει τον χρήστη να εισάγει 5 αριθμούς και θα εξάγει ποιους αριθμούς εισήγαγε ο χρήστης.
3. Γράψτε 5 διαφορετικά προγράμματα που θα προτρέπουν τον χρήστη να εισάγει 3 διαφορετικούς αριθμούς και θα εξάγουν το άθροισμά, τη διαφορά, το γινόμενο, το πηλίκο και το υπόλοιπο διαίρεσης, αντίστοιχα.
4. Γράψτε ένα πρόγραμμα που θα προτρέπει τον χρήστη να εισάγει τις μεταβλητές a, b, c. Έπειτα αυτό θα εξάγει την παράσταση (a + 10) % (a - 10) + b / (10 - 7 + c);
5. Γράψτε ένα πρόγραμμα που θα προτρέπει τον χρήστη να εισάγει έναν πενταψήφιο αριθμό και θα εκτυπώνει τα ψηφία του. Πχ 15342 --> 1 5 3 4 2. Χρησιμοποιήστε διαιρέσεις και υπόλοιπα διαιρέσεων.
6. Γράψτε ένα πρόγραμμα που θα προτρέπει τον χρήστη να εισάγει έναν πενταψήφιο αριθμό και θα εκτυπώνει τα ψηφία του αντίστροφα. Πχ 15342 --> 2 5 3 4 2. Χρησιμοποιήστε διαιρέσεις και υπόλοιπα διαιρέσεων.
7. Γράψτε ένα πρόγραμμα που θα προτρέπει τον χρήστη να εισάγει έναν πενταψήφιο αριθμό, Αυτό θα εναλλάσσει το 1ο με το 4ο ψηφίο και το 2ο με το 3ο και έπειτα θα προσθέτει στα ψηφία του 3. Και θα εξάγει το αποτέλεσμα. Αν ένα ψηφίο υπερβαίνει το 10, θα εκτυπώνει όλο το ψηφίο. 
Πχ 15342 ---> 9 8 10 6 7.
8. Γράψτε ένα πρόγραμμα που θα προτρέπει τον χρήστη να εισάγει 3 αριθμούς και έπειτα θα εκτυπώνει τον μέσο όρο των τριών αριθμών. Για να βρούμε τον μέσο όρο χρησιμοποιούμε το εξής:
(άθροισμα αριθμών) / σύνολο αριθμών.

1 σχόλιο: